De geïntegreerde bedrijfssoftware voor de hovenier/groenvoorziener

De Eijk Groep: meerdere ondernemingen onder één dak

Efficiencyslag met GroenVision Enterprise

Bij GroenVision is het een groot voordeel dat de roots in het groen liggen.

De Eijk Groep bestaat uit meerdere ondernemingen die allemaal hun eigen specialiteit in de openbare ruimte hebben. Gezamenlijk bieden de bedrijven een totaalpakket in groenvoorziening. Van inrichting en onderhoud, tot het managen van allerlei terreinen en openbare ruimte(n). Daarnaast verricht De Eijk Groep ook infradiensten, rioleringswerk en hulp bij gladheidsbestrijding, samen met 24/7 service bij calamiteiten. Aan het woord is Bertan van Zanten, controller bij De Eijk Groep.

“De Eijk groep is een van de grotere spelers op de Nederlandse markt op het gebied van groenvoorziening. De onderneming bestaat uit verschillende bedrijven die allemaal hun eigen identiteit hebben. Dit wordt ook gekoesterd. We vinden het belangrijk dat de medewerkers zich onderdeel voelen van een familie. Het is goed dat aan de ene kant iedereen zich identificeert met De Eijk groep maar ook met het oorspronkelijke bedrijf waar men vandaan komt. Daarom wordt dit in stand gehouden”, aldus Van Zanten.

Een paar jaar geleden zijn Eijkelboom BV en Boogaart Almere BV samengegaan in De Eijk Groep. Deze combinatie maakte het mogelijk om samen met De Eijk Duurzaam werk, dat is opgericht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en Buro de Eijk een landelijk pakket aan diensten aan te kunnen bieden. De Eijk is voortdurend bezig om nieuwe activiteiten te ontplooien. Voorbeelden daarvan zijn een zagerij en een bomenhotel.

“Het blijvende onderscheid tussen de bedrijven is ook belangrijk voor onze klanten. Ze hebben vaak een jarenlange relatie met de bedrijven en willen deze ook voortzetten. Uiteraard biedt de samenwerking onze klanten ook voordeel. Doordat je groter bent kun je op verschillende specialismes certificaten halen en behouden. Hierdoor kun je een totaalpakket aanbieden. En met de specialismes binnen Buro De Eijk kunnen we verder gaan dan alleen de aanleg en uitvoering, maar ook adviseren. Dit maakt dat je breder en dus aantrekkelijker voor de klant bent.” De Eijk Groep richt zich op overheidsorganisaties. Gemeenten, provincies en rijksoverheid kunnen zij tot hun klantenkring rekenen. Voor een klein deel worden ook aannemers bediend die op hun beurt weer deze klantenkring bedienen. De overheid is dus direct en indirect de belangrijkste klant.

 

Efficiencyslag met GroenVision Enterprise

Sinds 2007 is De Eijk Groep klant bij Infogroen met GroenVision Enterprise. “Dit pakket biedt veel mogelijkheden om naar eigen inzicht managementinformatie samen te stellen, zowel op groeps-, als op werkmaatschappij- en business unit-niveau. In het verleden werkte Eijkelboom in de uitvoering en voor de financiën met GroenVision. Boogaart Almere werkte met een ander pakket. Dat was niet efficiënt. Daarom is in 2019 besloten om met ingang van 2020 alle entiteiten volledig onder te brengen in GroenVision. Voor 95% van de activiteiten, zowel in de uitvoeringskant als in de administratie gebruiken we nu GroenVision. Dat betekent dat de planning, calculatie, registratie en projectsturing en -control nu allemaal in hetzelfde pakket worden gedaan. Hierdoor hebben we een efficiencyslag gemaakt.”

Planning, calculatie, registratie, projectsturing en -control. Allemaal in hetzelfde pakket!

De Infogroensoftware is heel erg gericht op de hoveniersbranche

Bertan van Zanten is sinds 1995 werkzaam als financial controller en adviseur. “Ik heb met diverse pakketten gewerkt en geen enkel pakket is vlekkeloos. Bij GroenVision is het een groot voordeel dat de roots in het groen liggen. Dat merk je vooral in de uitvoering. Daarnaast zijn de lijnen met de supportorganisatie erg kort en informeel waardoor eventuele problemen ook snel opgelost worden. Daar ben ik zeer tevreden over.”

De Eijk Groep in Apeldoorn is een combinatie van meerdere ondernemingen die zich richten op het inrichten en onderhouden van de buitenruimte. Daarnaast verrichten zij infradiensten en hulp bij calamiteiten. De Eijk groep beschikt over een jarenlange kennis en ervaring met groen in relatie tot de bebouwde omgeving. Onder De Eijk groep vallen de volgende ondernemingen:

  • Eijkelboom BV (inrichten en onderhouden buitenruimte, infradiensten en hulp bij calamiteiten)
  • Boogaart Almere (groenvoorzieningen, daktuinen, cultuurtechniek, boomverzorging, wijkbeheer, tuinaanleg en constructiewerken)
  • Buro de Eijk BV (adviesdiensten voor inrichting en beheer van de buitenruimte)
  • De Eijk Duurzaam Werk (personeel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt)

Programma’s Infogroen: 

  • Voorcalculatie
  • Planning
  • Projectadministratie
  • RAW (calculatie en bestekadministratie)
  • Boekhouding (administratie)
  • Hosting GroenVision Private Cloud
  • Scansys voor digitaal verwerken en accorderen inkoopfacturen

Hier ankerpunt maken

Totaalpakket aan diensten

“Het totaalpakket aan diensten van De Eijk Groep bestaat uit onderhoud, aanleg, projectmanagement en advisering. De overheid doet steeds meer aanbestedingen waarbij ze ruimte laten voor eigen invulling. In plaats van te werken met een kant en klaar bestek wordt bewust gevraagd naar input van leveranciers zelf. De leveranciers worden hierdoor uitgedaagd om met slimme ideeën te komen. Onze adviespoot komt hierbij heel goed van pas.

Daarnaast kan Buro De Eijk gemeenten en overheden ook helpen bij het behalen van de Sustainable Development Goals (SDG’s). Deze doelstellingen zijn door de verenigde naties neergezet en geven aan waar overheden over de hele wereld aan moeten werken om op de lange termijn de wereld in stand te houden. Denk hierbij aan het terugdringen van de klimaatverandering, het bevorderen van de biodiversiteit, het creëren van een prettige werk- en woonomgeving voor mensen in het stedelijk gebied.”

Groen Als Een Service (GAES)

“Groen Als Een Service is een initiatief waar vooral Buro de Eijk de kar trekt. Het idee is om niet meer te worden afgerekend op de aanleg en onderhoud van groen, maar op de waarde die de inrichting heeft voor de gebruiker. Deze waarde wordt uitgedrukt in ecosysteemdiensten. Ecosysteemdiensten van groen zijn bijvoorbeeld CO₂-binding, waterberging, biodiversiteit, sociale cohesie en verkoeling. Dat betekent dat er niet alleen bomen worden aangeplant en gesnoeid, maar ook sensoren worden geplaatst en metingen gedaan. Op basis van deze indicatoren verbeteren we de inrichting van de openbare ruimte en laten we zien dat het groen dat we beheren daadwerkelijk de afgesproken ecosysteemdiensten levert. Dus Groen Als Een Service!”

GAES-project Den Haag

Het eerste GAES-project wordt uitgevoerd voor de gemeente Den Haag. Op het Gouverneurplein wordt de luchttemperatuur en het bodemvocht gemeten. Deze gegevens worden gebruikt bij het opstellen van een plan voor de herinrichting van het plein, om het plein koeler te maken en het regenwater af te koppelen en te infiltreren. De beplanting is nu aangelegd en er wordt gemeten welke invloed de beplanting heeft op de temperatuur en ook op de beleving bij die temperaturen. “Met dit soort projecten wordt de groenaanleg en onderhoud uit de sfeer van de restpost op de aanbesteding gehaald en wordt het gezien als een strategische investering voor de gemeente. En wellicht ook voor later provincies en ook het rijk. Door het meten maak je het ook heel concreet voor de gemeenten”, aldus Van Zanten.

Het snel oplossen van problemen of vraagstukken is voor De Eijk Groep van belang. “Pakketten als SAP, Exact en MS dynamics zijn in de basis veel verder uitgekristalliseerd dan GroenVision. Dat is ook logisch want als je ziet hoeveel mensen daar aan programmeren zijn. Maar bij deze pakketten kom je veel meer inrichtingsissues tegen om het geheel goed af te stemmen op ons bedrijf. Daar ligt de kracht van Infogroen. Je merkt dat GroenVision specifiek is geënt op de groensector, daardoor kun je er gelijk mee aan de slag. Bovendien is het bij de grote pakketten, als je een probleem of vraag hebt, erg zoeken voordat je de juiste persoon aan de lijn hebt en support krijgt. Dat is bij Infogroen gelukkig heel anders. Hier kent men de klant goed en door de korte lijnen is de responstijd kort. Dat is voor ons ook heel belangrijk.” 


GroenVision Enterprise maakt een bedrijfsvoering met meerdere bedrijven handzaam

Managementrapportages

Met GroenVision Enterprise is het mogelijk om per bedrijf de resultaten te bekijken, maar ook een totaaloverzicht van de hele groep kan er uit worden gehaald. “De slag die we nu gaan maken is om de managementrapportages er ook op een makkelijke en toegankelijke manier uit te krijgen. We moeten hiervoor nog goed formuleren welke informatie we er precies uit willen krijgen. Infogroen kan dan aangeven op welke manier dat mogelijk is. Vanuit beide kanten moet hier nog naar worden gekeken. Hierbij merken we ook dat Infogroen heel flexibel en meedenkend is. Zo bestaat bij ons de wens om Power BI te koppelen aan de database van GroenVision. Om nog meer met de managementinformatie te kunnen doen. Waar andere softwareleveranciers hierin nogal eens moeilijk doen en dit niet toestaan is er bij Infogroen alle bereidheid om de koppeling te maken. Deze instelling van we maken software om het onze klanten makkelijker te maken waarderen wij zeer en geeft ons het vertrouwen dat we straks ook alle gewenste informatie op een makkelijke manier uit het systeem kunnen krijgen.”

 

De Eijk Groep in Apeldoorn is een combinatie van meerdere ondernemingen die zich richten op het inrichten en onderhouden van de buitenruimte. Daarnaast verrichten zij infradiensten en hulp bij calamiteiten. De Eijk groep beschikt over een jarenlange kennis en ervaring met groen in relatie tot de bebouwde omgeving. Onder De Eijk groep vallen de volgende ondernemingen:

  • Eijkelboom BV (inrichten en onderhouden buitenruimte, infradiensten en hulp bij calamiteiten)
  • Boogaart Almere (groenvoorzieningen, daktuinen, cultuurtechniek, boomverzorging, wijkbeheer, tuinaanleg en constructiewerken)
  • Buro de Eijk BV (adviesdiensten voor inrichting en beheer van de buitenruimte)
  • De Eijk Duurzaam Werk (personeel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt)


Programma’s Infogroen:

  • Voorcalculatie
  • Planning
  • Projectadministratie
  • RAW (calculatie en bestekadministratie)
  • Boekhouding (administratie)
  • Hosting GroenVision Private Cloud
  • Scansys voor digitaal verwerken en accorderen inkoopfacturen


 

Lees meer over dit interview >

IBN: sociaal groene onderneming met een bijzondere sociale ontwikkel opdracht

Groot voordeel van GroenVision is dat de managementinformatie makkelijker beschikbaar is

In de regio Noord-Brabant is IBN is een grote werkgever. De onderneming verzorgt werkgelegenheid voor mensen die extra ondersteuning naar werk nodig hebben. Uitgangspunt is daarbij dat iedereen talent heeft en de kans verdient om deze te ontwikkelen via passend werk. Samen met elf gemeenten in de regio voert IBN de Participatiewet uit. We spraken met Wiljan Bens, Manager Openbare Ruimte. 

Deelbedrijven
IBN bestaat uit een aantal bedrijfsonderdelen. “Het onderdeel Participatie is verantwoordelijk voor de instroom, ontwikkeling en uitstroom van mensen. Het doel is dat mensen na een ontwikkeltraject van 23 maanden te hebben doorlopen bij een ander bedrijf in dienst gaan of intern in dienst komen bij IBN. Onder het bedrijfsonderdeel Services valt detachering, productie en de kwekerij. Tot slot de facilitaire tak, hieronder vallen alle bedrijfsfuncties, schoonmaken en Openbare Ruimte. Ook dochterbedrijf Ploegmakers Cultuurtechniek valt onder Facilitair.” 

De afdeling Openbare Ruimte werkt voor 80% voor de overheid. Dat zijn elf gemeenten uit de regio. Deze werkzaamheden zijn gericht op het beheer van de openbare ruimte. “De openbare ruimte is hier breder dan gebruikelijk. De aandacht gaat niet alleen uit naar het groen, maar ook kleinschalig grijs wordt beetgepakt. Denk dan aan het opruimen van zwerfvuil, legen van afvalbakken, bijhouden van bebording en meubilair, parkeer- en fietsenstallingbeheer en bemensen van de milieustraten in het hele werkgebied”, aldus Bens. Naast de overheid kan de afdeling ook, onderwijsinstellingen en woonmaatschappijen tot de klantenkring rekenen. 

Bij de gemeenten heeft IBN het totale beheer en onderhoud van de openbare ruimte onder zich. Dit wordt uitgevoerd conform afspraak en contract. Contracten kunnen zijn op beeld of op frequentie. IBN bewaakt de planning en uitvoering. Bij milieustraten en stallingen verzorgt IBN met name de bemensing. 

Sociaal groene onderneming
“Zoals al eerder gezegd is IBN een sociale onderneming met een bijzondere sociale ontwikkel opdracht. Voor de toekomst ligt de scope om de samenwerking met de huidige gemeenten te handhaven en er voor te zorgen dat er voldoende arbeidskrachten beschikbaar zijn. We hebben te maken met de vergrijzing en uitstroom. Daarnaast heeft het groenvak geen sexy uitstraling, het is toch voornamelijk het bulkwerk dat moet worden uitgevoerd. Zo staan de medewerkers in de zomer voor 70 tot 80% van hun tijd te schoffelen. Veel van onze medewerkers gedijen hier in, maar voor een schoolverlater is dit niet interessant. Het imago van werken in het groen mag wat dat betreft wel beter.” 
Bens is sinds 2003 werkzaam bij IBN en heeft in die periode een hele ontwikkeling doorgemaakt van meewerkend voorman naar manager Openbare Ruimte nu. Ook als manager stimuleert hij mensen om zich te blijven ontwikkelen en het maximale uit zichzelf te halen.

GroenVision
“IBN is op 1 januari 2021 live gegaan met GroenVision Professional. Daar ging een heel traject aan vooraf. Het moedersysteem van IBN was behoorlijk geënt op de industrieomgeving. Binnen de unit Openbare Ruimte konden we daar niet voldoende mee uit de voeten. We hadden ook de behoefte om de administratie zelf te kunnen voeren in een specifieke softwaremodule die aansluit op onze werkzaamheden.
Daarom is vorig jaar grondig gekeken waar we specifiek behoefte aan hebben. Hierbij zijn alle interne afdelingen, van ICT, inkoop tot de financiële administratie betrokken geweest. Eisen waar het systeem aan moest voldoen waren: gericht op het groen, aansluiten bij de branche, gebruikersvriendelijk, geen maatwerk, mogelijkheid om stand-alone te werken. 
Dit eisenpakket is voorgelegd aan vier softwareleveranciers waarvan drie partijen een inhoudelijke reactie hebben gegeven. Met twee partijen is vervolgens verder gesproken en Infogroen bleek de meest passende software te kunnen leveren en ook aan de planning te kunnen voldoen. Die planning was behoorlijk krap, maar het is uiteindelijk wel gelukt om op 1 januari 2021 live te gaan. 
Een aantal modules zijn niet bij Infogroen belegd, bijvoorbeeld CRM. Maar tot en met de facturatie wordt door het bedrijfsonderdeel Facilitair zelf in GroenVision gedaan. Vanuit GroenVision zijn er koppelingen gemaakt naar het moedersysteem van IBN. Deze koppelingen zijn in samenwerking gebouwd en dat heeft geen problemen opgeleverd. We merkten hierbij wel dat Infogroen al ervaring op dit vlak had.” 

Hier ankerpunt maken

 

Het grootste voordeel van GroenVision is de efficiency

“Het grootste voordeel van de overschakeling naar GroenVision is de efficiency. Er kan beter projectgericht gestuurd én gemonitord worden. Ook de verantwoordelijkheden worden op deze werkwijze lager in de organisatie gelegd. Met name op het kunnen delen van projectgegevens met, en het inboeken van de uren door de voormannen, maakt dat zij direct op de hoogte zijn van projectresultaten en daarmee invloed kunnen uitoefenen op de inzet van capaciteit en materieel. De koppeling met Vision-Mobile maakt dat dit nu een stuk eenvoudiger gaat.” 

Vision-Mobile afgestemd op wensen
Normaal kan iedere medewerker via Vision-Mobile de gewerkte uren boeken. Dat is bij IBN niet het geval. Daar boekt de eindverantwoordelijke voorman de uren van de groep. Hiervoor moest het systeem anders worden ingesteld. Zo ook voor het boeken van het aantal uren. 
“Vision-Mobile is standaard ingericht volgens het jaarurenmodel van hoveniers. Maar medewerkers binnen de WSW (Wet sociale werkvoorziening) werken niet volgens het jaarurenmodel. Zij werken bijvoorbeeld in de zomer meer uren dan in de winter. De meeruren die ze in de zomer draaien moeten negatief geboekt kunnen worden. Dit zijn de compensatie uren voor de winterperiode. Dit is nu ingesteld en op deze wijze sluit het aan bij de bestaande systematiek en behoefte. 

Vision-Mobile samen verder ontwikkeld

Implementatie
Voor de implementatie is ruim de tijd genomen. “We hebben 1,5 jaar de tijd genomen om het systeem te laten landen. We geloven in het systeem, we zien dat dit gaat werken. 
Momenteel zitten we in de overschakeling van de testfase van Vision-Mobile naar de livefase. De begeleiding van dit traject wordt door IBN zelf gedaan, met ondersteuning van Infogroen. Binnen de organisatie is er één eindverantwoordelijke per module en deze persoon is ook verantwoordelijk voor het opleveren van de instructie om met de software te kunnen werken. Deze instructie wordt samen met Infogroen geschreven. Ook is er regelmatig overleg tussen de key-users en Infogroen. Dat verloopt heel goed.” 

Informatie toegankelijk en makkelijk beschikbaar
“Groot voordeel van GroenVision is dat de managementinformatie makkelijker beschikbaar is voor de diverse functielagen binnen de organisatie. Denk aan projectinformatie, financiële informatie en de urenadministratie. Met name de registratie van de uren vanuit het werkveld is heel belangrijk. Door dagelijks de uren te registreren zitten we kort op de bal en kunnen we eenvoudig de voorcalculatie versus realisatie monitoren. Het idee is dat we in de toekomst deze informatie wekelijks kunnen delen met de voormannen. Dit is wat op de planning stond, dit is je realisatie, leg het verschil maar uit. Daar willen we naar toe. Je kunt dan veel directer sturen, want de informatie is heel actueel.

Testomgeving
Het werken met een testomgeving is goed bevallen. “Je zorgt eerst in de testomgeving dat alles goed staat en je alle koppelingen en testscenario’s ook daadwerkelijk van A tot Z voldoende kunt testen. Daarna volgt de overgang naar de live omgeving gefaseerd per module.” 

Ambassadeurs
De reacties van de medewerkers op Vision-Mobile zijn wisselend. Voor sommigen is het werken met een tablet of telefoon al nieuw. “Gelukkig zijn de reacties over het algemeen positief als ze de meerwaarde zien, ook al kost het in het begin wat meer tijd. Deze enthousiaste medewerkers worden als ambassadeurs ingezet tijdens de instructie momenten voor de overige medewerkers.”

Koppelingen
Vanuit GroenVision zijn goed koppelingen te maken naar andere softwarepakketten die binnen de organisatie worden gebruikt. “Voor IBN zijn er o.a. koppelingen gemaakt naar Spotmaster en Werkwijzer, het online kaartenplatform om alles goed digitaal inzichtelijk te maken. Dat leverde geen enkel probleem op.”

Toekomst
“De wens is om alle informatie straks zoveel als mogelijk in één omgeving te hebben. Dat werkt gewoon het meest effectief en efficiënt. We zijn er nog niet helemaal uit hoe, en in welke omgeving we dit gaan realiseren. We willen naar een dashboard waarbij alle belangrijke kpi’s zichtbaar zijn en informatie eenvoudig te raadplegen is. In dezelfde dashboardomgeving en lay-out willen we ook de projectleiders en voorlieden informeren. GroenVision biedt hier zeker de mogelijkheden toe, maar dit is de volgende stap.” 

Standaardpakketten geven duidelijk aan wat het programma kan

Infogroen als partner in automatisering
Infogroen verzorgt ook de hosting van GroenVision. IBN gaat medio 2022 volledig naar de cloud. De voorbereiding op deze mutatie is aanstaande en gaat voor de afdeling Openbare Ruimte in samenwerking met Infogroen. “Infogroen is een prettige partij om mee samen te werken. Ze bieden één totaaloplossing en anticiperen en acteren snel op innovatievraagstukken. Dat vind ik een compliment waard. Met name voor Vision-Mobile was IBN een beetje een vreemde eend in de bijt. Maar wensen en eisen worden snel opgepakt en er volgt ook een snelle terugkoppeling. Een ander groot voordeel is dat Infogroen werkt met standaardpakketten. Een kenmerk daarvan is duidelijke afbakening en kaders, waarbij geen maatwerk noodzakelijk is. Dat zien we ook terug in de overall kosten.” 



IBN 
Business unit Facilitair te Uden:
Naam geïnterviewde: Wiljan Bens, sinds 2003 werkzaam bij IBN
Functie: Manager Openbare Ruimte
Plaats: Uden

Achtergrondinformatie bedrijf
IBN biedt werkgelegenheid voor mensen die extra ondersteuning naar werk nodig hebben (sociaal ontwikkelingsbedrijf) en heeft 3300 medewerkers in dienst.
De business unit Facilitair Openbare Ruimte heeft 500 medewerkers in dienst.

Programma’s Infogroen:

GroenVision Professional

•    Vision Relatie Plus
•    Vision Projectinkopen
•    Vision RAW bestekken inlezen
•    Vision Beeldbestekken
•    Vision Projecttermijnen
•    Vision Planvision
•    Vision Ontwerpplanning
•    Vision Productiefactor
•    Vision RAW bestekadministratie
•    Vision Kostenplaatsen
•    Vision mobile
•    Interfaces met centrale CRM, HRM en Finance
•    Interfaces met Werkwijzer en Spotmaster


 

 

Lees meer over dit interview >

Hoveniersbedrijf Patrick Degenkamp: Met Easy Vision en Vision Mobile kun je opschalen en groeien als bedrijf

Interview met Karin Degenkamp, van Hoveniersbedrijf Parick Degenkamp

EasyVision

Over naar één nieuw systeem

Hoveniersbedrijf Patrick Degenkamp heeft de Vision Mobile-app geïnstalleerd en is bezig om deze te integreren in de bedrijfsvoering. Dat is wel een uitdaging, gezien de huidige drukte. De finetuning staat voor deze winter gepland. Karin en Patrick Degenkamp namen het bedrijf in 2014 over en begonnen in 2018 met automatiseren. Het bedrijf is groeiende, mede door de samenwerking met tuinarchitecten voor grotere tuinen.

'Vóór de automatisering tikten we de facturen nog in Word. Daarnaast werkte ik met allerlei verschillende systemen',

Vertelt Karin Degenkamp, die op kantoor werkt. 'Ik werkte per klant met aparte mapjes voor de facturen en had allerlei rekenmethoden voor de jaaruren en vrije dagen. De buitenmedewerkers schreven hun uren op een A4'tje en leverden dat aan het einde van de werkdag bij mij in. Natuurlijk werkt dit, maar als een bedrijf pakweg acht of meer medewerkers heeft, gaat het wringen. Wij werken in de zomer soms met tien man; dan is het onmogelijk om de oude manier van administreren vol te houden. Ik zou dan fouten maken en het is ook onhandig dat de systemen niet aan elkaar gekoppeld zijn.'

Karin Degenkamp: 'Met Vision Mobile kunnen we snel schakelen; dat scheelt veel tijd'

Zo kwam Hoveniersbedrijf Patrick Degenkamp uit bij Easy Vision. 'In Easy Vision zit een jaarurenmodel, ik kan er offertes en facturen mee maken en de boekhouding in doen, alles in één', aldus Karin Degenkamp.
'We zijn begonnen met het basismodel voor offertes en facturen; daarna hebben we de boekhouding eraan gekoppeld.'
De volgende stap was dat de medewerkers hun uren in de Vision Mobile-app gingen registreren. Daardoor hoeft er nu op kantoor alleen nog te worden gecontroleerd, geaccordeerd en doorgezet naar de facturatie. 'Alle bedrijfsonderdelen zijn aan elkaar gekoppeld; dat scheelt veel werk. Zo zijn de vakantiedagen gekoppeld aan de overuren. Medewerkers kunnen een actuele uitdraai krijgen en hebben direct inzichtelijk hoeveel vrije dagen ze nog hebben. Op 1 april maak ik uitdraaien voor de boekhouding en de administrateur; dat gaat heel eenvoudig. We zien nu snel hoe een project ervoor staat qua omzet en winst, doordat inkoop, verkoop, uren van de medewerkers en materialen duidelijk vermeld worden. Als je als hoveniersbedrijf steeds grotere projecten krijgt, zoals wij, is het prettig als je de marges in één oogopslag kunt zien.'

De calculatie is bij grotere projecten anders dan bij kleinere projecten, merkt Karin Degenkamp. 'Grotere projecten proberen we een beetje op te knippen', verklaart ze. 'In de offerte vermelden we werkpakketten, zoals tuin ontruimen, bestrating, beplanting, houtwerk. Onze medewerkers boeken hun uren binnen deze werkpakketten. Daardoor merken we het eerder als het ergens scheef gaat lopen. Tot slot kunnen de buitenmedewerkers als ik jaarprojecten inzien. Als we er bijvoorbeeld bij een jaarproject halverwege het jaar achter komen dat we al over de helft van het aantal uren zitten, moeten we met de opdrachtgever gaan praten om dit aan te passen.' 

Uitdagingen
De medewerkers volgen de weekplanning die Karin en Patrick Degenkamp invullen via Vision Mobile. 'Wanneer we de puntjes op de i hebben gezet, kunnen de medewerkers in de planning hun gewerkte uren en gebruikte machines en materialen toevoegen.' Karin Degenkamp merkt dat het flink wat tijd kost om uitleg te geven aan de medewerkers. Als ze het opnieuw had mogen doen, had ze Infogroen gevraagd om langs te komen voor een toolboxmeeting. 'Ik dacht: ik doe dat zelf allemaal wel. Maar ik heb me daarop verkeken. Het programma is niet moeilijk; het is juist gebruiksvriendelijk. Maar je moet duidelijke uitleg geven om te zorgen dat de buitenmedewerkers het direct goed snappen. De medewerkers van Infogroen kunnen dat als geen ander. Wellicht kan Infogroen zo'n toolboxmeeting als optie opnemen in de offerte.'

 

Tijdwinst
Hoewel Vision Mobile nog niet voor 100 procent draait bij Hoveniersbedrijf Degenkamp, levert de app het bedrijf al flinke tijdwinst op. 'Het scheelt mij tien tot twintig uur per week', rekent Karin Degenkamp uit. 'Met Easy Vision en Vision Mobile kun je opschalen en groeien als bedrijf.'
 

 

 

Lees meer over dit interview >

B&C Hoveniers: 'Easy Vision en Vision Mobile geven mij rust en overzicht. De belangrijkste winst is dat je alle gegevens paraat hebt.'

Interview met Gert-Jan Combee van B&C Hoveniers

EasyVision

Op maat ingericht

Gert-Jan Combee is eigenaar van B&C Hoveniers. Dit bedrijf tekende al met Infogroen-software en gebruikt sinds 2020 EasyVision met Vision Mobile. Allereerst maakte Combee Easy Vision grotendeels leeg en richtte hij het opnieuw in met onderdelen die horen bij zijn eigen werkwijze. 'Easy Vision is heel uitgebreid. Dat is geweldig, maar Infogroen zou ook een versie kunnen maken die meer past bij de eenvoud van kleinere bedrijven. Ik baseer mijn offerte op een lijst met materialen en werkzaamheden die nodig zijn voor de aanleg van een tuin: grondwerk, beplanting, verharding, vlonders, berging. Ook werk ik met bepaalde functieomschrijvingen, waaraan verschillende uurtarieven zijn gekoppeld. Op basis daarvan heb ik zelf binnen Easy Vision ons eigen calculatieprogramma ingericht', vertelt Combee.
 


Voor deze inrichting op maat kreeg Combee hulp van Infogroen. 'Ik wist duidelijk wat ik wilde, maar ik ben geen computertechneut. Verschillende medewerkers van Infogroen hebben me daarmee geholpen. Het voordeel daarvan was dat ik input kreeg vanuit meerdere perspectieven, want de Infogroen-medewerkers hebben hun eigen specialiteit.'

B&C Hoveniers heeft Vision Mobile op iPads geïnstalleerd; in beide bedrijfswagens ligt er een. 'Mijn medewerkers bellen me niet meer met de vraag waar de klant ook alweer woont. Alle project- en klantinformatie staat in het systeem. Nu werk ik alleen nog met de urenregistratie en offertes in Vision Mobile, maar de planning komt daar binnenkort bij. Dat is handig, omdat wij veel vaste werkzaamheden hebben die steeds terugkomen. Van ons werk is 60 procent aanleg en 40 procent onderhoud. Het vaste werk is eenvoudig periodiek in te voeren in een jaarplanning, die iedereen via Vision Mobile kan inzien. Op basis van deze planning kunnen we onze uren efficiënter indelen.'
 

Tijdwinst

Combee van B&C Hoveniers: 'Easy Vision en Vision Mobile geven mij rust en overzicht. De belangrijkste winst is dat je alle gegevens paraat hebt.'

 

B&C Tuinimpressies


 

Lees meer over dit interview >

Bert Bijsterbosch investeerde direct in EasyVision

Interview met Bert Bijsterbosch, hoveniersbedrijf Bijbo

EasyVision

Na 25 jaar loondienst en daarvan een aantal jaren de wens om zelfstandig hovenier te worden, zette Bert Bijsterbosch 1 januari van dit jaar de stap. Onderdeel van het businessplan was direct te starten met een goed softwareprogramma voor het maken van offertes en facturen.

Bijsterbosch koos voor EasyVision van Infogroen: ‘Het is gemaakt voor ons vak en dat merk je.’

Van kleins af aan zat het er al in dat Bert Bijsterbosch van Hoveniersbedrijf BIJBO in het groen zou gaan werken. ‘Mijn vader zat ook altijd in het groen en het trok mij ook. Veel buiten zijn, werken met planten en in de natuur. Ik heb de middelbare tuinbouwschool doorlopen, dat was toentertijd ook wat we nu een BBL-opleiding noemen. Daarnaast dus heel veel stage gelopen.’ Bijsterbosch kwam terecht bij een hoveniersbedrijf in Apeldoorn en later in Heerde, waar zijn eigen bedrijf nu ook gevestigd is.

‘Het kriebelde al jaren om voor mezelf te beginnen. Het is toch spannend, we hebben ook een gezin en kinderen. Maar ik ben nu 47 en ik moet ook niet té lang wachten, dan is het moment voorbij. Dus hebben we vorig jaar het besluit genomen en hebben mijn vrouw en ik ons goed voorbereid.’

Breedte van de werkzaamheden
Bijsterbosch doet alles zelf. Tuinontwerp, bestraten, het bouwen van een overkapping, beplanting of onderhoud wordt allemaal zelf en, nu nog, alleen uitgevoerd. ‘Dat maakt het zo leuk, de breedte van het soort werkzaamheden. Als ik nou terugkijk op het eerste half jaar, dan heb ik een paar nieuwe tuinen aangelegd bij nieuwe woningen en bestaande tuinen gerenoveerd.  Een andere tuineigenaar vroeg om een overkapping bij een tuin en ik ben nu bezig met de aanleg van een zwemvijver. Verder heb ik nog wat adressen voor onderhoud van het groen en heb ik een bosperceel onderhouden. Mensen komen vooral via mond-tot-mondreclame bij mij terecht. Iedereen is, gelukkig, tevreden. Eigenlijk heb ik werk genoeg voor iemand erbij, maar met de corona-onrust wacht ik daar toch nog even mee.’

‘Van kleins af aan zat het er al in dat Bert Bijsterbosch in het groen zou gaan werken

 

Leerwerkbedrijf
Toch krijgt Bijsterbosch binnenkort versterking. Hoveniersbedrijf BIJBO meldde zich direct aan als leerwerkbedrijf en heeft daarvoor de erkenning ontvangen. ‘Ik vind het hartstikke mooi om die jonge mensen bij de hand te nemen en het vak te leren. Dat heb ik voorheen ook veel gedaan. Voor komend studiejaar heeft iemand zich bij mij gemeld en als het goed gaat, loopt hij dan drie jaar mee. Bij mij kun je veel leren, als eenpitter doe je alles en zijn er geen afdelingen voor specifieke werkzaamheden.’
 

 

Verzorgde offertes
'Machines zijn belangrijk, maar de zakelijke kant van je bedrijf is net zo belangrijk. Daarom hebben we ons daar goed op voorbereid. Vorig jaar bezochten we de beurs in Hardenberg en spraken met diverse partijen. Je komt dan toch snel bij EasyVision uit. Vooral voor kleinere hoveniers. EasyVision trok ons gelijk omdat het vakgericht is. Het was natuurlijk wel even wennen, daarom zijn we er in december al mee gestart, om er vanaf het begin goed mee uit de voeten te kunnen.
 

 

  Met deze offertes maak ik onderscheid, dat merk ik. Ik krijg van mensen terug dat ze het zo overzichtelijk en duidelijk vinden. En verzorgd, met ons logo erop en gespecificeerd per onderdeel. Als je een schutting wilt offreren, staat elk onderdeel al klaar in de offerte: Palen, schuttingdelen, bevestigingsmaterialen, arbeid, ect , alles staat er al in. Je vinkt het aan en past zo nodig de prijs aan. Idem dito voor het werkpakket bestraten. Je vult in het aantal vierkante meters in dat gelegd wordt, en het totale plaatje rolt er uit. Eventueel zijn prijzen in het werkpakket makkelijk aan te passen. Je kunt eigenlijk niets vergeten. Invullen en printen of mailen. Dat werkt supergoed en de offertes zijn duidelijk en netjes.’


EasyVision app
Bijsterbosch gebruikt EasyVision voor calculatie, offreren en factureren. Zijn vrouw Carla doet de financiële administratie. Een offerte maken is vanwege de opbouw van het programma, ook door haar prima uit te voeren. Bijsterbosch geeft aan welke materialen nodig zijn en zijn vrouw maakt het af. EasyVision bevat ook de communicatie met de klanten. Het is daarnaast mogelijk om een relatieprogramma, plantenprogramma of HelixCad, het tekenprogramma toe te voegen. ‘Best kans dat ik dit later nog eens doe. Wij  zijn gelijk dit jaar met met EasyVision Offertes en facturaties begonnen. Voor nu ben ik daar hartstikke blij mee. Tekeningen maken doe ik met de hand, mogelijk verandert dit in de toekomst nog eens.

Het is mogelijk om in het programma nacalculaties uit te voeren, ik merk dat ik dat in de praktijk niet of nog niet doe. Wel print ik de uren- en materiaallijsten van EasyVision uit, eventuele wijzigingen met noteer ik dan meteen, dat is nu mijn nacalculatie. Als eenmanszaak heb je snel door of dingen veranderen.

In december 2019 en januari hebben we veel tijd gestoken in het programma. Hadden we de helpdesk nodig, dan werden we vlot en goed geholpen. Bij de aanschaf krijg je sowieso een aantal uren online instructie. Inmiddels zijn we beiden goed thuis in EasyVision en hebben we nog amper hulp nodig van de helpdesk. Er is ook een EasyVision app, die heb ik nog niet, maar ga ik zeker wel installeren. Regelmatig heb je er toch behoefte aan om de gegevens van de klant bij je te hebben, heb ik gemerkt.’

'Als eenmanszaak heb je het snel door als er dingen veranderen' 

Infogroen
EasyVision is een van de softwareoplossingen van Infogroen. Andere softwareprogramma’s van Infogroen zijn onder meer GroenVision voor de voorziener, VisionMobile voor mobiele urenregistratie en online projectdossiers en HelixCad voor het maken van ontwerpen. EasyVision wordt geleverd met planten- en materiaalbibliotheken en afbeeldingen om offertes te verduidelijken of te verfraaien. Het pakket EasyVision bestaat uit de onderdelen Relaties, Projecten, die je direct inzicht geeft in materialen en uren, Documenten, voor alle communicatie, maar ook ontwerpen, werktekeningen, offertes, Digitale Facturatie en een Werkzaamhedenbestand. Deze bestaat uit honderden werkzaamheden met beschrijving, specifiek voor de hovenier. Handig voor calculaties en offertes.

Lees meer over dit interview >

INFOGROEN begrijpt wat ik bedoel

Interview met Jan van de Kraats, hoveniersbedrijf v.d. Kraats

EasyVision

Hij volgde ooit een opleiding tot automonteur, werkte jaren in de aanleg van gas- en waterleidingen en vond uiteindelijk via de avondopleiding hovenier (BOL) zijn echte werkbestemming. Inmiddels is Jan van de Kraats al achttien jaar eigenaar van hoveniersbedrijf v.d. Kraats in Scherpenzeel en werkt hij samen met vijf collega’s dagelijks met plezier aan de aanleg en het onderhoud van kwaliteits-tuinen, of zoals hij het zelf zegt: ‘Groene tuinen met mooie materialen, in die volgorde.’ Lees hier welke keuzes hij maakt in zijn bedrijfsvoering en hoe EasyVision hem daarin ondersteunt.

 

In de tijd dat Jan werkzaam was in de aanleg van gas- en waterleidingen, straatte hij in het weekend regelmatig tuinen van vrienden, kennissen en collega’s. Hoewel het een leuke bijbaan was, vond Jan het diep in zijn hart jammer dat hij maar ‘half werk’ mocht leveren en het groene deel van de tuin links moest laten liggen. Jan: ‘Daar begon het hoveniersbloed bij mij voor het eerst te kriebelen. Op het moment dat een van mijn weekendbazen vertelde dat zij een avondopleiding tot hovenier volgde, dacht ik dat wil ik ook.’ Zogezegd, was bij Jan figuurlijk ook zo gedaan. Hij startte de BOL-opleiding tot hovenier en vond werk als leerling-hovenier. Nog voor het einde van zijn opleiding begon Jan voor zichzelf. Jan: ‘Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen en vond in het groen het vakgebied waarin ik dat ook echt aandurfde. In die tijd heb ik veel contact gehad met een oom van mij, die gepensioneerd hovenier was. Zijn verhalen en mijn eerste ervaringen als hovenier bevestigden mij dat ik de juiste keuze gemaakt had. Het is dankbaar werk: elke dag is anders, we mogen de mooiste dingen maken en klanten worden blij van ons. Hovenier is het mooiste beroep ter wereld.’

 

Aanstekelijk – uitbreiding team

Jans enthousiasme over het hoveniersvak was zo groot en aanstekelijk dat zijn vrouw José na een aantal jaar besloot om ook een hoveniersopleiding te gaan volgen. Zij koos voor de ontwerpkant van het vak, als aanvulling op Jan die zich gespecialiseerd had in aanleg en onderhoud. Sinds die tijd ontwerpt José alle nieuwe ‘v.d. Kraats’ tuinen en verzorgt zij de administratie van het bedrijf terwijl Jan zich concentreert op de in- en verkoop, de klantcontacten en de aansturing van zijn inmiddels vier collega’s in het veld. Over wat bestaande en potentiële particuliere en zakelijke klanten van dit team vakmensen mag verwachten, laat de slogan van het bedrijf geen twijfel bestaan: ‘Waar kwaliteit zijn plek kent’. Jan: ‘Kwaliteit staat voor ons voor het invullen van de wensen van onze klanten met de best passende beplanting en kwaliteitsmaterialen. Dat betekent zeker niet dat we alleen uitvoeren wat klanten van ons vragen. In de ontwerpfase bijvoorbeeld laten we ook altijd alternatieven zien die in onze optiek goed bij de tuin passen, maar waar de klant zelf niet zo snel aan gedacht had. In ons voorstel voor de beplanting en de materialen gaan we uit van duurzaamheid oftewel een zo lang mogelijke levensduur.’

 

INFOGROEN begrijpt wat ik bedoel

Omdat in Jans optiek de kwaliteit van zijn bedrijf ook spreekt uit kloppende calculaties, goede offertes en een sluitende administratie, startte hij al vrij snel met het automatiseren van deze werkprocessen. Hij koos voor de software van INFOGROEN. Jan: ‘Ik heb zelf geen verstand van ICT en ben afgegaan op referenties uit de markt en daaruit kwam INFOGROEN als beste naar voren. Nu ik een aantal jaar met ze werk, kan ik dat bevestigen, temeer omdat onze contactpersoon hovenier is geweest en als geen ander begrijpt hoe ons werkproces in elkaar zit. Als ik hem vraag om ‘een knoppie’ extra, snapt hij direct waar ik tegenaan loop en kan hij mij zo uitleggen hoe ik dat kan oplossen.’

 

Software die de processen ondersteunt

In 2017 koos Jan ervoor om over te stappen op EasyVision, de vernieuwde groene software van INFOGROEN. Een stap waar hij geen spijt van heeft. Jan: ‘Het is een gebruikersvriendelijk programma dat eenmaal ingevoerde gegevens hergebruikt in het hele werkproces. Ik kan er bij wijze van spreken met één druk op de knop alle lijsten en overzichten uit halen die ik nodig heb en dat bespaart tijd.’ Jan maakt in EasyVision zijn calculaties, offertes en inkoopopdrachten maar ook werkinstructies voor zijn collega’s. Jan: ‘Wat ik ook prettig vind is dat de offertes uit EasyVision er kwalitatief goed uitzien, daar kunnen we goed mee voor de dag komen bij klanten.’ In EasyVision zitten ook functionaliteiten waar Jan nog geen gebruik van maakt, vertelt hij. Het programma kan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan hun ontwerpprogramma HelixCAD en uitgebreid worden met een module om op locatie uren te registreren. Jan: ‘Dat we dat nog niet doen, heeft alles met mijzelf te maken. Als je het maximale uit automatisering wil halen, moet je er zelf tijd en energie in willen steken. En die wil ontbreekt bij mij, mede omdat ik al heel blij ben met wat ik er nu mee kan.’

 

Uitbreidingsplannen

Wellicht dat Jan daar in de toekomst nog anders tegenaan kijkt. Vooralsnog ligt zijn focus vooral op de werving van twee nieuwe collega’s. Jan: ‘Ik zie nog genoeg kansen in de markt; we kunnen meer opdrachten binnenhalen dan we nu doen. Ik wil ons team daarom graag uitbreiden met twee nieuwe hoveniers, maar dat is in de huidige markt nog niet zo eenvoudig. We zoeken ze zeker niet alleen binnen onze branche en de groene opleidingen, maar ook daarbuiten. José, die uit de horeca kwam, en ik zijn immers het levende bewijs dat je als ‘zij-instromer’ heel gelukkig kunt worden in het groen’ besluit Jan met een lach.

 

 

 

Lees meer over dit interview >

Inzicht op alle niveaus in de organisatie

Interview met Robert Stuurman, Glenn Hogervorst en Amy Jansen, Spaarnelanden

GroenVision Professional

Van het beheer van groen en speelpleintjes tot het beheer van straat- en verkeersmeubilair. De veertig medewerkers van de BOR-unit van Spaarnelanden zetten zich dagelijks met plezier in om de leefomgeving in de gemeente Haarlem duurzaam en goed ingericht te houden. Samen met inhuurkrachten en toeleveranciers tekenen ze voor zowel het planmatig onderhoud als voor het oplossen van spoedmeldingen. In die drukke, weerbarstige praktijk is het noodzakelijk om grip en controle te houden op met name de planning. Hoe ze dat met hulp van GroenVision organiseren, vertellen Unitmanager Robert Stuurman, Werkvoorbereider Glenn Hogervorst en Product Manager Amy Jansen in dit artikel.

 

Spaarnelanden wil de motor zijn achter een duurzame en plezierige leefomgeving voor burgers en bedrijven in de regio Haarlem. De verzelfstandigde overheidsinstelling is hiervoor actief in vier werkgebieden: afval en reiniging, beheer openbare ruimte, parkeerservice (beheer parkeergarages) en mobiliteitsservice (beheer en verduurzaming eigen en wagenpark klanten). In alle werkgebieden staan naast de operationele uitvoering de thema’s verduurzaming, CO2-reductie en circulariteit centraal. Robert Stuurman: ‘Spaarnelanden wil koploper zijn op het gebied van duurzaamheid. Die ambitie maken we in ons dagelijkse werk waar door bijvoorbeeld ons groenafval te composteren, kaphout her te gebruiken in de stad en door over te stappen op zonnepanelen en elektrisch vervoer en gereedschap. Daarnaast geven we uitvoering aan het gemeentelijke duurzaamheidsbeleid door bijvoorbeeld extra laadpalen in de gemeente te plaatsen.’

 

De dynamiek van alledag

Bij de kwaliteit- en verduurzamingsambitie van Spaarnelanden past ook dat de verschillende units binnen Spaarnelanden efficiënt en digitaal kunnen samenwerken. Daarom besloot de organisatie in 2017 om het ICT-landschap te optimaliseren: enerzijds door de ICT-infrastructuur te vernieuwen en anderzijds door de verschillende softwarepakketten van de verschillende units daarop geïntegreerd te laten samenwerken. Er werd een consortium van verschillende ICT-leveranciers opgericht om dat te realiseren. Voor de BOR-unit was het van belang dat INFOGROEN daar onderdeel van uitmaakte. Amy: ‘Ons werkterrein is divers en bestaat uit verschillende activiteiten die we in opdracht van de gemeente en verschillende andere (overheids)organisaties uitvoeren. We werken samen met inhuurkrachten en onderaannemers aan planmatige onderhoudsprojecten maar krijgen ook bijna dagelijks opdrachten voor het uitvoeren van spoedonderhoud. Dat kan van alles zijn: het weghalen van omgewaaide bomen/takken, het herstellen van straatmeubilair dat aangereden is of gesloopt, het oplossen van wateroverlast en dergelijke.’ Robert vult aan: ‘In die drukke, weerbarstige praktijk is het van belang om overzicht te houden op de dagelijkse gang van zaken en dat kan niet zonder passende automatisering. We werkten voorheen al met software van INFOGROEN en onze voorkeur ging er dan ook naar uit om in de ICT-transitiefase over te stappen naar hun nieuwste pakket, GroenVision. Dat is een compleet programma dat speciaal ontwikkeld is voor onze sector en zich bewezen heeft in de markt.’

 

Gemaakt door en voor vakmensen

Om de implementatie van GroenVision en de integratie ervan met bijvoorbeeld de HRM-, inkoop- en boekhoudsoftware (Afas-Ultimo) goed te begeleiden, werd een stuur- en projectgroep opgericht waarin Amy als key-user werd aangesteld. In die rol werkte ze nauw samen met Erik Aarsen van INFOGROEN, die twee dagen per week bij Spaarnlanden aanwezig was. Amy: ‘Het was mijn taak om te benoemen wat er in onze praktijk nodig is om aansluiting te vinden op de (digitale) werkprocessen intern. Erik maakte vervolgens de technische vertaalslag daarvan in GroenVision en zocht hierover afstemming met andere softwareleveranciers. Daarnaast werkten we aan de implementatie van GroenVision in onze operatie. We hebben veel aandacht besteed aan het informeren en trainen van onze collega’s, mede omdat we het pakket in de volle breedte gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld dagelijks een spreekuur gehouden om mijn collega’s van de buitendienst te begeleiden bij het mobiel invoeren van hun werkuren. De kennis en ervaring van INFOGROEN en Erik, die in ons vakgebied werkzaam is geweest, hebben ons hierbij zeker geholpen. GroenVision is gemaakt door en voor mensen met vakkennis en dat is te merken.’

 

Gebruikersvriendelijk, compleet pakket

Glenn Hogervorst vult aan: ‘Ik werk sinds 1 januari 2018 bij Spaarlanden en zo ongeveer op mijn eerste werkdag zijn we ook gestart met werken in GroenVision. De uitleg en de e-learningmodule waren duidelijk en het programma zelf is gebruikersvriendelijk. Inmiddels gebruiken we het programma bij alle stappen in ons werkproces: inkoop, offertes maken, plannen, uren boeken, (proforma)facturen maken enzovoorts. We kunnen er van alles mee. Als werkvoorbereider kan ik bijvoorbeeld extra informatie op de werkbonnen voor mijn collega’s meegeven en omdat mijn collega’s in het veld dagelijks hun uren boeken is makkelijk om de voortgang van projecten te volgen. Dat helpt mij bijvoorbeeld om steeds nauwkeuriger te kunnen calculeren.’

 

Inzicht

Volgens Robert zorgt GroenVision voor inzicht op alle niveaus in de organisatie: van informatie per project tot en met managementinformatie voor intern gebruik en voor rapportages naar de gemeente. Robert: ‘Met die informatie kunnen we intern en naar onze klanten onderbouwen hoe we mensen en middelen inzetten. Van daaruit is het een kleine stap om met elkaar in dialoog te gaan over hoe we nog effectiever kunnen samenwerken en/of over hoe we mensen en middelen wellicht anders in kunnen zetten. En dat vind ik – zeker ook gelet op onze ambities op het gebied van duurzaamheid – een grote meerwaarde voor onze organisatie.’

 

 

 

Lees meer over dit interview >

HelixCAD en EasyVision dragen bij aan de realisatie van onze visie

Interview met Tim Rengelink , TR Tuindesign

EasyVision

De overtuiging dat het ontwerp- en realisatieproces van tuinen professioneler kon dan hij tot dan gezien had, motiveerde Tim Rengelink in 2010 om in Silvolde zijn eigen bedrijf TR Tuindesign te starten. Inmiddels werkt hij met een team van vijf mensen, waaronder zijn broer, en heeft hij zich ten doel gesteld om gestaag door te groeien naar een hoger klantensegment. Hoe? Dat vertelt hij hier.

 

In eerste instantie viel Tim voor het vak van hovenier omdat hij gek is op groen en gek is op buiten werken. Nu hij inmiddels 16 jaar ervaring heeft, waarvan 8 jaar in zijn eigen bedrijf, haalt hij zijn voldoening uit het ontwerpen en aanleggen van de perfect passende tuin. Tim: ‘Ik wil meerwaarde leveren aan een huis door een mooie buitenruimte te creëren die naadloos aansluit op de uitstraling van het huis. Ik ben daar heel open in. Als een potentiële klant zelf een idee heeft dat daar niet aan voldoet, bespreek ik dat zeker. Soms zijn ze blij met mijn eerlijke mening, maar het gebeurt ook dat ze daarom voor een andere hovenier kiezen. Ik vind dat oké, ik vind het belangrijk dat klanten bij ons bedrijf passen; dat we de kwaliteit kunnen leveren waar we voor staan en dat er ruimte is voor onze persoonlijke en professionele benadering.’

 

Kwaliteit en professionaliteit

Kwaliteit en persoonlijke, professionele aandacht beginnen in de optiek van Tim bij een goede inventarisatie van de klantbehoeften, gevolgd door een duidelijke presentatie van het ontwerp en een fatsoenlijke offerte. Tim: ‘Het overgrote deel van onze omzet halen we uit het ontwerpen en aanleggen van tuinen, dat vind ik het leukste om te doen. Sterker nog, dat motiveerde me indirect om in 2010 voor mezelf te beginnen. Ik was ervan overtuigd dat de ontwerppresentatie en communicatie naar klanten beter en professioneler kon dan ik indertijd bij hoveniers zag.’ Dat was ook de reden waarom Tim ervoor koos om in zijn eigen bedrijf met het ontwerpprogramma HelixCAD van INFOGROEN te gaan werken: de start van een goede samenwerking, bleek. Tim: ‘De ontwerp- en presentatiemogelijkheden van HelixCAD spraken mij erg aan, evenals de manier waarop INFOGROEN mij benaderde en de implementatie van het programma begeleidde. Onze contactpersoon dacht echt met mij mee en gaf mij eerlijke feedback en advies.’

 

Uitbreiding automatisering bedrijfsproces

Nadat Tim enkele jaren geleden de overstap had gemaakt naar HelixCAD full (3D), was hij in 2017 toe aan de volgende stap in de automatisering van zijn bedrijfsproces. Het werd EasyVision. Tim: ‘Ik beheer in EasyVision nu al mijn projecten. Het programma werkt makkelijk en bespaart me tijd omdat ik alle informatie kan hergebruiken in alle fases van een project. Bovendien kan ik voor al mijn offertes, opdrachtbevestigingen en facturen een bij ons logo passende lay-out gebruiken en kan het programma gekoppeld worden aan HelixCAD voor bijvoorbeeld beplantingsplannen en tekeningen.’

Tim koos ook voor EasyVision omdat het pakket eenvoudig uit te breiden is met bijvoorbeeld een boekhoudmodule en een mobiele module die het op locatie inzien van projecten en het bijwerken van urenstaten mogelijk maakt. Tim: ‘Ik ga ervoor dat we uiteindelijk zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan kantoorwerk en zoveel mogelijk buiten zijn bij onze klanten. Daarom wilde ik in eerste instantie ook alle modules tegelijkertijd in gebruik nemen. Mijn contactpersoon bij INFOGROEN adviseerde me echter om dat niet te doen en te kiezen voor een stapsgewijze aanpak. Een wijze raad, bleek achteraf.’

Want hoewel de implementatie op zich soepel verliep en Tim uitermate goed te spreken is over de begeleiding en (online) uitleg van INFOGROEN, kostte het Tim moeite om afscheid te nemen van zijn oude patronen. Tim: ‘INFOGROEN had dat heel goed gezien. Ik had mezelf een eigen werkwijze aangeleerd, die achteraf gezien helemaal niet efficiënt was, maar waar ik wel aan gewend was. Ik moest als het ware ‘afkicken’ en dat kost omdenken en dus energie. Ik zou een collega-hovenier die net voor zichzelf begint dan ook adviseren om direct te starten met EasyVision: dan leer je jezelf van meet af aan een bewezen efficiënte werkwijze aan.’

 

Goede samenwerking

‘Uit dit voorbeeld spreekt voor mij overigens duidelijk waarom INFOGROEN voor ons bedrijf zo’n goede samenwerkingspartner is. Ze hadden mij ook meteen een compleet programma met alle denkbare modules kunnen verkopen, dan waren ze bij wijze van spreken in één keer klaar geweest.’ In plaats daarvan heeft INFOGROEN, zo ervoer Tim, gekeken hoe en in welke realistische stappen automatisering kan helpen om de ambitie van TR Tuindesign te realiseren. Tim: ‘Ik opereer met mijn bedrijf in een regio waar relatief veel hoveniers actief zijn. Daarom wil ik gestaag doorgroeien naar het hoge segment in de markt. Ik vind dat INFOGROEN met hun eerlijke, kundige advies en de producten HelixCAD en EasyVision echt bijdragen aan de realisatie daarvan. En daar ben ik uiteraard erg blij mee.’ 

 

Lees meer over dit interview >

AL MEER DAN 1000 BEDRIJVEN GINGEN U VOOR

Bel ons